Geschiedenis

Badmintonvereniging ’t Pluumke is mede opgericht door Wilma Koetsier. Zij was professioneel badmintonster die bij de bond speelde. Van april 1990 tot begin seizoen 1990-1991 was de badmintonvereniging onderdeel van volleybalvereniging Sparta. Met ingang seizoen 1990-1991 werd de vereniging zelfstandig. Voorstellen voor de naam: BV “De Zwieper”, BV “Moedeloos”, BV “Return”, BV “’t Pluumke”. In de eerste algemene ledenvergadering op 23/04/1990 werd na stemming met handopsteken gekozen voor BV “’t Pluumke”.  Toen zijn ook de statuten van vereniging opgesteld, het oprichten van de vereniging bij de notaris geregeld en aan diverse instanties doorgegeven. Een officiële oprichtingsbrief is naar Stichting De Groote Veenpolder gegaan en BV ’t Pluumke was een feit. Eerst werd begonnen met de volwassenen en in november 1990 besloot men om ook badminton voor jeugdleden op te starten, er kwamen al snel tussen de 10 en 15 kinderen badmintonnen.

Door de Stichting werd de donderdagavond toegewezen, maar doordat het ledenaantal behoorlijk groeide besloot men uit te breiden en ook op de maandagavond te spelen. Dit heeft een aantal jaren stand gehouden, maar  toen het ledenaantal terug begon te lopen, heeft men besloten om weer alleen naar de donderdagavond te gaan.

Een aantal malen per seizoen worden diverse toernooien gespeeld voor zowel de jeugd als de volwassenen en zijn er uitwisselingen naar andere badmintonverenigingen zoals Oldemarkt en Wolvega. Ook is er aan verscheidene competities meegedaan in Ens, Balk en Emmeloord. Aan het einde van het seizoen wordt er altijd een slotactiviteit georganiseerd voor zowel de jeugd als de volwassenen. De vereniging heeft het afgelopen jaar niet kunnen spelen door de sluiting van de sporthal ivm Corona. Gelukkig kunnen we dit seizoen weer aan “de slag”.